• 1399/11/01 - 14:54
  • تعداد بازدید: 480
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

جشنواره رازگشا؛ شناسایی استعدادها وهدایت در مسیر بازی اتاق فرار

جشنواره رازگشا؛ شناسایی استعدادها وهدایت در مسیر بازی اتاق فرار

«جشنواره رازگشا» رقابتی، جدید و هیجان‌انگیز برای تمامی علاقه‌مندان به بازی و سرگرمی‌های نوین است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری جشنواره رازگشا، سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه، با حضور مسعود حسن‌لو دبیر جشنواره و مسیح خدابخشیان نماینده انجمن بازی‌های فکری وزارت ورزش و جوانان و حامد حسینی نماینده شورای نظارت بر اسباب‌بازی برگزار شد. «جشنواره رازگشا» رقابتی جذاب، جدید و هیجان‌انگیز برای تمامی علاقه‌مندان به بازی و سرگرمی‌های نوین است.

خدابخشیان در ابتدای این نشست گفت: در بحث طراحی اتاق فرار یکی از نکات مهم این است که فعالیت‌هایی از رنج‌های سنی مختلف و تخصص‌ها را شامل می‌شود. به‌عنوان مثال از مباحث دکوراسیون، مهندسی مکانیزم‌ها و سناریو وجود دارد که بازی که ترکیبی از فن و هنر هستند، اتاق فرار را شکل می‌دهند. این موضوع‌ها در جشنواره رازگشا از نکات کاربردی و کلیدی است.

حسینی درباره تاریخچه اتاق فرار در جهان، اظهار کرد: این بازی از سال ۲۰۰۷ در ژاپن شروع شد و بعد در سال ۲۰۱۱ وارد اروپا شد، در کشور ما هم از سال ۹۵ وارد شناخته شد و نزدیک به ۸۰ مجموعه و بیش از ۱۵۰ اتاق وجود دارد که متأسفانه ۹۰ درصد ژانر این بازی ترسناک هستند. اما در اروپا تنها یک ژانر آن ترسناک است که خیلی هم برای مخاطبان جذابیت ندارد بلکه ژانرهای معمایی در اولویت بازی‌ها هستند. یعنی با وجود ۱۰ هزار اتاق فرار در دنیا حجم محدودی به ژانر وحشتناک، جنایی و ترسناک اختصاص داده شده است. اما در ایران بسیار متفاوت است. در ایران در حوزه اتاق فرار مسیر اشتباهی را طی می‌کند که امیدوارم به سمت معمایی و درست خود برود.

حسینی درباره شناخت مخاطبان از اتاق فرار گفت: اتاق فرار مخاطب خودش را دارد و از طریق مجموعه‌ها قطعاً شناخته می‌شوند. البته با پروموت کردن سازمان‌های فرهنگی در پوشش دهی این موضوع کمک خواهد شد.

حسن‌لو دبیر جشنواره هم در این نشست گفت: قطعاً در زمینه بازی سرگرمی اتاق فرار، نیاز است که به سمت «معمایی محور» سوق دهیم و راهی را در این مسیر به درستی بگشایم تا بتوانیم طراحی خلاقانه و معماگونه را شکل دهیم. از همین رو، تصمیم گرفتیم جشنواره‌ای را در این زمینه برگزار کنیم با عنوان رازگشا که بیشتر به چالش ایده‌پردازی برای اتاق فرار خواهد پرداخت. و سازمان تبلیغات اسلامی حامی اصلی این جشنواره است، شورای نظارت بر اسباب، صداوسیما، مؤسسه سپهر و دیگر همراهان ما را در این جشنواره کمک خواهند کرد.

او درباره ارسال آثار به جشنواره اظهار کرد: دبیرخانه جشنواره رازگشا از اول بهمن به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد، علاقه‌مندان در این حوزه می‌توانند ایده‌ها و طرح‌هایی خود را ارسال کنند و تا ۱۵ اسفندماه مهلت ارسال آثار وجود دارد. جوایز برای برندگان این جشنواره، ۱۰ میلیون تومان برای نفر اول و در اختیار قرار دادن فضای اتاق فرار، نفر دوم ۷ میلیون تومان و استفاده از اماکن و اعتبار سازمان‌های مختلف و نفر سوم ۵ میلیون تومان و استفاده از اماکن و اعتبار سازمان‌های و مختلف است. همچنین برگزیدگان تا ۱۰ نفر امکانات ویژه و مختلف در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

حسن‌لو گفت: برای دوره اول جشنواره قطعاً جامعه مخاطب وسیعی نداریم اما خلاقیت و طرح و ایده در این حوزه گسترده است و پیش‌بینی کردیم که چه مقدار طرح و ایده در جشنواره ارسال شود. بیشتر کارکرد اصلی جشنواره شناسایی استعدادها و هدایت آن‌ها است تا در فضای تخصصی ورود اتاق فرار پیدا کنند.

به گفته دبیر جشنواره، در طول جشنواره کارگاه‌ها و نشست‌ها و وبینارها، محتوای تجربه‌نگاری را به مخاطب انتقال خواهیم داد. تا بتوانند با موضوع اتاق فرار بیشتر آشنا شوند.

خدابخشیان گفت: این جشنواره حقیقتاً کمک می‌کند تا کسانی که شناخت کامل و جامعی به اتاق فرار ندارند آن را بیشتر بشناسند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. کسانی که در حوزه کسب‌وکار اتاق فرار هستند فرصت خوبی برایشان محیا خواهد شد. احساس می‌کنم طرح‌هایی که به عنوان ایده و طرح اتاق فرار به جشنواره ارسال شود قابل تأمل خواهد بود.

او گفت: در خلال این‌جشنواره اینستاگرام جشنواره فعال است تا به بازتولید محتوا اتاق فرار بپردازد، همچنین نشست‌هایی که متخصصان از تجربیاتشان می‌گویند تا علاقه‌مندان آشنا شوند. در جشنواره ثبت ایده و طرح وجود دارد. وبینارهای تخصصی هم می‌تواند ایده‌ها را به طرح جامع تبدیل می‌کند و تا به مرحله اجرا برسد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این‌جشنواره می‌توانند به نشانی اینترنتی Razgosha.ir مراجعه کنند.

کلمات کلیدی

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت