• 1402/07/25 - 07:27
  • تعداد بازدید: 110
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

دهقانی مطرح کرد؛امروز راهی جز سرگرم‌کردن کودکان با بازی‌های سازنده نداریم

  • معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری گفت: به دلیل مشغله‌ها و محدودیت‌های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی‌های سازنده نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از نماد اعتباربخش محصولات حوزه شناختی با همکاری و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، شقایق حق جو رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، محمد مهدوی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، محمدامین حاجی هاشمی رئیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و حامد علامتی رئیس کانون پرورش کودکان و نوجوانان برگزار شد.

روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در این مراسم با اشاره به نقش کلیدی و راهبردی بازی در تربیت و رشد فرزندان، گفت: به دلیل مشغله‌ها و محدودیت‌های زمانی، امروزه راهی جز سرگرم کردن کودکان و نوجوانان با بازی‌های سازنده نیست. از سویی بزرگسالان نیز با توجه به شرایط زندگی امروزی در مواقعی راه بهتر و دیگری جز بازی ندارند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رسوخ روزافزون فناوری‌های شناختی و توسعه صنعت و فناوری اطلاعات به واسطه رشد فناوری بازی‌های دیجیتال، افزود: دلایل توسعه سخت افزارهای رایانه‌ای کشش، ظرفیت و استقبال روزافزون نسبت به بازی‌های جدید و نشان دهنده بازار و ظرفیت این حوزه است. حوزه شناخت به قدری می‌تواند حائز اهمیت باشد که در اقتدار و امنیت یک کشور اثرگذار شود.

دهقانی ادامه داد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی می‌توان موقعیت‌هایی را ایجاد و شبیه‌سازی کرد که در فضای واقع، ایجاد آن‌ها به راحتی ممکن نباشد. کارکردهای حوزه شناختی در درمان، سرگرمی، تربیت، آموزش و اقتدار آفرینی به خوبی شناخته شده است و تنظیم‌گری و رگولاتوری می‌تواند ضمن اثربخش ساختن هرچه بهتر به توسعه بازار این حوزه نیز منجر شده و ضمن کمک به مخاطبان، به تولیدکنندگان بازی نیز یاری رساند.

وی، با اشاره به حمایت تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و ترویجی معاونت علمی، عنوان کرد: ستاد علوم شناختی نقش ترویج‌گری را در این حوزه ایفا می‌کند و همکاری ستاد در قالب این نهاد اعتباربخش با مشارکت اثربخش تولیدکنندگان می‌تواند به توسعه و اثرگذاری هرچه بیش‌تر و بهتر این حوزه کمک کند.

ضرورت استفاده از بازی برای رشد و اصلاح کودکان

محمد خرازی دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بازی جزو سرشت انسان است و کسی بازی را به فرد تحمیل نمی‌کند و کودک خود، بازی را انتخاب می‌کند، گفت: در واقع از بازی برای رشد کودکان و اصلاح کاستی‌های بزرگسالان می‌توان بهره برد.

وی افزود: اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور جدی به تولیدات سرگرمی به ویژه بازی‌های رایانه‌ای و فیزیکی ورود کرده بسیار ارزشمند است و نشان‌دهنده اهمیت حوزه بازی است. مهم است که از تحولات جانبی عقب نمانیم چراکه امروزه عصر تحول دیجیتال و هوش مصنوعی است و اگر از حالت مصرف کننده خارج نشویم عقب می‌مانیم.

به گفته خرازی، قدرتی که فناوری‌های هوش مصنوعی، علوم شناختی و دیجیتال می‌تواند برای یک کشور به ارمغان بیاورد اقتدار و پیشرفت راهبردی است. ستاد توسعه علوم شناختی به دنبال بهره‌برداری هرچه بهتر این فناوری برای رشد انسان‌ها است و این امر حائز اهمیتی بالا است. هوش مصنوعی با رشد فزاینده این روزهای خود می‌تواند انواع بازی‌های سالم از جمله بازی‌های شناختی را تحت تأثیر شگرف خود قرار دهد.

دبیر سابق ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی افزود: حوزه‌های آموزش، سرگرمی و فرهنگ و پزشکی نیاز دارند که از هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی بهره ببرند. در حوزه پزشکی برای ارزیابی و سنجش وضعیت یک فرد و از داده‌های حاصل، برای پیگیری درمان بهره برد و در مسیر درمان بیماران از جمله توان بخشی نیز می‌توان مسیر بهبود را برای فرد ترسیم کرد.

خرازی گفت: در حوزه آموزش نیز به سوی آموزش و پرورش شخصی‌سازی شده پیش می‌رویم تا هر فرد متناسب با گذشته، توانمندی‌های فردی و علاقه‌اش از آموزش و پرورش شخصی متناسب با خود بهره ببرد. اگر در مسیر پیشرفت از این فناوری‌ها بهره نبریم، نمی‌توانیم هم پای دنیا حرکت کنیم.

وی افزود: جوان امروز جست‌وجوگر است و به دنبال حرکت در مسیر مطلوب خود است و اگر در این مسیر فعال نباشیم، قطعاً دچار آسیب خواهیم شد. معاونت علمی و فناوری می‌تواند نقش مهمی در مسیر تنظیم‌گری، هدایت و بهره‌برداری از این ظرفیت بالقوه بهره ببرد و در این حوزه استعداد و نیروی انسانی توانمند کم نداریم و امیدواریم با شکل‌گیری این نهاد اعتباربخشی و حمایت معاونت علمی گام‌های اثرگذار در مسیر پیشرفت علوم شناختی برداریم.

همکاری همه‌جانبه برای توسعه بازی‌های شناختی

آیدین مهدی زاده رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها گفت: این اتفاق حاصل دو سال کار علمی مستمر و فعالان حوزه اسباب بازی و سرگرمی‌های دیجیتال است. این کانون محلی برای گردهمایی دیدگاه‌های دغدغه‌مند پرورش کودکان و نوجوانان است. تلاش کردیم ۵ نهاد متولی پرورش دهنده فکر را گرد هم آوریم و به معنای واقعی کانونی برای گرد هم آمدن دغدغه‌مندان اندیشه و شناخت باشیم. این کارگروه اعتباربخشی بدون پای کار آمدن همه بخش‌های حاکمیتی بازار و فعالان حوزه علم و فناوری این حوزه موفق نخواهد بود.

مهدی زاده گفت: اینکه مردم تا چه اندازه این نماد را بپذیرند و تا چه میزان راهگشا باشد همگی به جدیت و عزم فعالان این حوزه بستگی دارد؛ مشارکت همه فعالان حوزه اسباب بازی و بازی نشان می‌دهد که کاری جدی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد. اینکه سازندگی در محصول اتفاق بیفتد با کمک این جریان محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: ما جزو تنها ملت‌هایی هستیم که معتقدند اسباب بازی باید فایده داشته باشد. این نهاد ملی که نیاز است همه بخش‌های کشور دست به دست هم دهند و برایش پشتوانه ایجاد کنند کم نظیر است و موفقیت آن به حمایت تولیدکننده بازمی‌گردند. ۲۶ تولید کننده بزرگ کشور در این مسیر همراهی کردند و روی محصولات آنها این نماد اعتباربخش درج شده است.

رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی‌ها گفت: خانواده‌ها نیز باید شناخت و درک دقیق و صحیحی از اسباب بازی و سرگرمی داشته باشند و بدانند چه محصولی را با چه هدفی به خانه می‌برند. سرگرمی‌های سازنده این کارگروه متشکل از ستاد علوم شناختی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. ستاد توسعه علوم شناختی در سال ۹۸ با توجه به مأموریت‌های خود کارگروه پرورش شناختی را تشکیل داد و با توجه به نقش بازی‌ها کارگروه بازی‌های شناختی را ایجاد کرد. این کارگروه در سال ۹۹ به منظور شناسایی و ارزیابی بازی‌های شناختی در کشور جلسات متعددی را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل داد که منجر به تعریف نشان اعتباربخش بازی‌های شناختی شد. حمایت از بازی‌های شناختی در رویدادها و جشنواره‌های مختلف از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در سال ۹۹ بود.

ستاد علوم و فناوری‌های شناختی و کانون و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰ با ادامه جلسات و گسترش همکاری‌ها هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی در سال ۱۴۰۰ را با هدف تقویت بسترهای طراحی و تولید و توزیع اسباب بازی برگزار کرده و به طور همزمان از سایت بازی‌های شناختی رونمایی شد. همچنین کارگروه نشان اعتبارسنجی اسباب‌بازی‌های شناختی راه‌اندازی شد. این نماد موجب می‌شود خانواده‌ها با خیالی آسوده از اسباب بازی‌های حوزه شناختی استفاده کنند. جلسات نهاد اعتبار بخش بازی‌ها و شناخت افزارها در محل شورای نظارت اسباب برگزار می‌شود و محصولات حائز مؤلفه‌های شناختی این نشان را دریافت می‌کنند

کلمات کلیدی

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت